Promocje, przeceny i świat zakupów – jak kupić i nie żałować?

​Polacy wręcz uwielbiają różnego typu okazje zakupowe - promocje, upusty, rabaty, sezonowe obniżki. Niestety w wielu przypadkach zdarza się, że zamiast oszczędzić kupujemy za dużo, na czym bardzo cierpi nasz domowy budżet. Dotyczy to szczególnie produktów takich jak ubrania, kosmetyki, urządzenia AGD i różnego rodzaju sprzęty elektroniczne. Ostrożność jest w takim wypadku konieczna by nie dać się oszukać. Wiele z działań sklepów to triki i chwyty marketingowe mające na celu zostawienie przez konsumentów jak największych kwot.  

Promocyjne gratisy

promocyjne zakupyJednym z najczęściej stosowanych chwytów marketingowych jest dodawanie przedmiotów gratisowych, za które teoretycznie nie powinniśmy płacić. Kupując dany produkt otrzymujemy coś za darmo. Przy zakupie dwóch opakowań szamponu, trzecie możemy otrzymać bezpłatnie lub, jak się wydaję, za symboliczną cenę.

W praktyce jednak może nas to przekonać do kupienia większej ilości produktów niż mieliśmy w planach, by uzyskać jak największą ilość gratisów. W rezultacie takiego działania i tak zostawimy więcej pieniędzy niż mieliśmy, a sprzedawca i producent i tak na tym zarabia. Tym bardziej, że zazwyczaj upominek i tak jest od razu wliczony w cenę produktu. 

Maksymalne obniżki cen

Każdy supermarket i sklep kusi niespotykanymi ofertami. Według ich haseł reklamowych posiadają najbardziej korzystne finansowo i najbardziej atrakcyjne produkty na rynku. Jaka jest rzeczywistość? Zupełnie odmienna, dlatego zawsze porównujmy to, co można kupić w co najmniej kilku miejscach. 

Wyprzedaż a reklamacja przez pryzmat prawa

rzecznik praw konsumenta

​Sklepy mają w zwyczaju wykorzystywanie niewiedzy swoich klientów. Bardzo często można spotkać się ze stwierdzeniem mówiącym, że objęty promocją towar nie podlega zwrotowi. W rzeczywistości taka sytuacja nie jest zgodna z prawem, a obniżenie ceny w żaden sposób nie może wpływać na warunki zwrotu zakupionego towaru. Jedyny wyjątek stanowi sytuacja, w której towar został przeceniony z powodu wady dowolnego typu. Klient musi być jednak o niej powiadomiony jeszcze przed dokonaniem zakupu. Zawsze zachowujmy paragony, a w kryzysowych sytuacjach możemy skorzystać z pomocy rzecznika praw konsumentów, który doradzi nam, jak postąpić i co zrobić. Takie postępowanie pomoże klientom, by nie byli bezbronni w konfrontacji ze sklepami. 

Promocyjne ceny - przeceny

Informacje o promocjach w sklepach w wielu wypadkach nie mają wiele wspólnego z faktycznym stanem. Istnieją sklepy, w których cena promocyjna i cena przed przeceną są dokładnie takie same albo - w drastycznych sytuacjach - cena po promocji przewyższa tą przed obniżką. Dlaczego stosuje się taki chwyt? To banalnie proste. Przeważająca większość kupujących nie sprawdzi prawdziwości oferty "gazetkowej" i zapłaci dokładnie tyle, ile nabije kasa. Niestety najczęściej informacja o rzekomej promocji w zupełności wystarczy nam, byśmy uwierzyli w to, że oferta jest atrakcyjna tym samym naszą łatwowiernością narażając się na straty finansowe. 

Promocje Biedronka na półce a cena przy kasie

wyprzedażW wielu przypadkach cena przy kasie może znacznie różnić się od tego, co napisane jest na półce przy produkcie. Sklepy liczą na to, że klient nie zauważy zmian. To podobne działanie do tego przy ofertach promocyjnych. Robiąc zakupy zachowajmy czujność i bądźmy uważni, a ryzyko oszukania zmniejsza się do minimum. 

Ochrona praw konsumenta

Niezależnie od tego, w jaki sposób zostaniemy naciągnięci zawsze istnieje możliwość skorzystania z fachowej pomocy. Wszelkie wątpliwości można zgłosić do rozpatrzenia w stosownych instytucjach, przede wszystkim do urzędu ochrony konsumenta (UOKiK) i rzecznika praw konsumenta. Prawo stoi po stronie konsumentów, nie zapominajmy o tym!

Autor

redakcja epromocyjni.pl